Elon Musk’s SpaceX lijdt recordverlies: 400 miljard dollar beurswaarde verdampt op één dag

SpaceX lijdt recordverlies: 400 miljard dollar beurswaarde verdampt op één dag

Na een reeks historische winsten heeft SpaceX een dramatische ommekeer beleefd. Beleggers stootten maandag massaal hun aandelen af op Wall Street. Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk zag op één handelsdag 400 miljard dollar aan beurswaarde verdwijnen.

Daarmee noteert SpaceX bijna het grootste dagverlies ooit voor een beursgenoteerd bedrijf. Alleen chipfabrikant Nvidia deed het slechter: op 27 januari 2025 verloor dat bedrijf bijna 600 miljard dollar, zo berekende de Financial Times.

Het aandeel SpaceX sloot maandag 16,4 procent lager op 154,60 dollar. Sinds de beursgang op 12 juni, toen Musk 75 miljard dollar ophaalde tegen een introductieprijs van 135 dollar per aandeel, is de koers met 31,5 procent gedaald ten opzichte van de piek kort na de beursintroductie.

Oorlog met Iran duwt beleggers naar veilige havens

De uitverkoop hangt nauw samen met de verslechterende economische situatie in de Verenigde Staten. Oplopende inflatie en prijsstijgingen — gevolgen van de oorlog met Iran die president Donald Trump ontketende — drukken zwaar op het beleggersvertrouwen.

De Federal Reserve heeft de rente vooralsnog niet verhoogd om de inflatie te beteugelen, maar de markt rekent erop dat dit in september onvermijdelijk wordt. Beleggers zoeken hun heil in veiliger staatsobligaties. De rente op tweejarige Amerikaanse staatsleningen steeg maandag naar het hoogste niveau in ruim een jaar — met directe gevolgen voor aandelenkoersen, vooral in de technologiesector.

Techsector breed in het rood

In het kielzog van SpaceX kleurden de meeste grote techbedrijven op Wall Street donkerrood. Het optimisme over de vredesgesprekken tussen Washington en Teheran raakte volledig overschaduwd.

De S&P 500 sloot 0,4 procent lager op 7.472,79 punten. De technologie-index Nasdaq verloor 1,3 procent en eindigde op 26.166,60 punten.

Alphabet, moederbedrijf van Google, viel op met een koersverlies van ruim 5 procent. Beleggers maken zich zorgen over de hoge investeringen in de techsector en of die voldoende rendement zullen opleveren.

Schokgolven bereiken Amsterdam en Seoel

De neergang sloeg dinsdagochtend over naar de Amsterdamse beurs. Vooral chipbedrijven kregen klappen: chipmachinefabrikant ASML noteerde 3,7 procent lager, en ook toeleveranciers Besi en ASMI verloren terrein. De AEX opende 1,3 procent lager op 1.068,80 punten.

In Seoel was de schade nog groter. De Zuid-Koreaanse beurs sloot 10 procent lager, waarna een automatische handelspauze werd geactiveerd om beleggers een afkoelingsperiode te gunnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *